Welk doel zou jij graag in 2021 willen bereiken?

In het begin van een nieuw jaar hebben de meeste mensen goede voornemens. Dit kan zijn op gebied van:

  • sport en gezondheid (bijv. afvallen, stoppen met roken);
  • werk en financiën (carrière, meer sparen);
  • relatie (meer verbinding, partner vinden);
  • familie en vrienden (meer tijd samen doorbrengen);
  • persoonlijke ontwikkeling en groei (aanpakken wat je dwars zit, stress);
  • of spiritualiteit (mindfullness, verleden loslaten).

Alles wat je wilt bereiken in het leven begint met een voornemen of een idee. Omdat het bij velen daar bij blijft of omdat we de lat voor ons zelf te hoog leggen, blijft het hier bij en komen onze verlangens en dromen niet uit.

Waarom is het stellen van doelen belangrijk?

Als je aan de hand van je voornemen of idee een doel opstelt vergroot je je kans aanzienlijk. Gestelde doelen met eventuele subdoelen helpen ons vooruit en zijn jouw stimulans om jouw dromen wel uit te laten komen. Te ingewikkelde doelen stellen is niet goed, maar als je het te simpel houdt, dan is de uitdaging weg. Zorg dat je doel realistisch is om te halen, maar ook ambitieus om het beste uit je zelf te kunnen halen. Hierbij is het heel belangrijk, dat je zelf gelooft in jouw doel!

Met een doel creëer je meer voldoening in jouw leven. Je zegt als het ware tegen jezelf wat jij uit je leven wilt halen, waardoor je jouw leven drastisch kunt verbeteren. Het volgen van een koers is hierbij heel belangrijk. Een schip zonder koers bereikt immers ook niet de haven.

Door een doel te stellen creëer je een focus en ben je daadwerkelijk in staat om je doel te bereiken. Je doel zorgt ervoor dat je niet afgeleid wordt door onbelangrijke zaken en dat je je focus op je doel blijft houden. Het geeft duidelijkheid wat je wilt bereiken en een richting waar je wilt komen in je leven.

Schrijf jouw doel en actieplan op

Door een concreet en gedetailleerd actieplan op te schrijven en hieraan een betekenis te geven, verhoog je met 33% dat je je doel gaat halen. Je programmeert hierdoor jezelf, omdat jouw onderbewustzijn jou continue aan het werk wilt zetten om jouw doel te halen. Door een begin- en eindpunt vast te leggen kun je je vooruitgang meten en kun je bijsturen om je koers te blijven volgen. Zorg dat de termijn die je eraan koppelt realistisch en acceptabel voor jezelf en anderen is. Zorg dat de termijn ook niet te ver vooruit is, zodat je denkt dat je nog lang de tijd hebt om je (sub)doel te halen. Zo voorkom je dat je door luiheid gaat vooruitschuiven.

Subdoelen werken motiverend

Als je wel met een lange of grote doelstelling werkt, dan is het beter om met tussentijdse kortetermijndoelstellingen of subdoelen te werken. Zo zie je niet tegen de hoge berg op en maak je de weg naar boven voor jezelf makkelijker. Als je een tussentijds subdoel bereikt hebt, kun je telkens even genieten van wat je al bereikt hebt en met de positieve vibe creëer je weer een nieuwe goede focus voor je volgende doelstelling. Het zetten van kleine stapjes is ook belangrijk om gewoontes te kunnen doorbreken.

Delen van je doel met anderen

Door jouw doel met anderen te delen verhoog je je kans om jouw doel te halen nog eens met 25%. Je motiveert zo jezelf, omdat je anderen in jouw doel betrekt. Zij kunnen bij jou informeren hoe ver je gevorderd bent en jouw verantwoordelijk houden om je doel te halen.

Actie en inzet is vereist om jouw doel te halen

Om jouw doel te kunnen behalen moet je wel echt aan het werk, anders blijft jouw doel slechts een voornemen of idee. Dus zorg dat je begint met het opschrijven van jouw plan. Kom en blijf ook in actie, ook als je een keer geen zin hebt. Er zijn altijd wel excuses te bedenken om niet in actie te hoeven komen of excuses dat je van jezelf mag toegeven aan zwakte of luiheid. Maar weet dat actie en doorzettingsvermogen achteraf een fijner gevoel geeft, dan het gevoel van spijt hebben. Blijf vooral ook positief en geef niet op. Geniet van alle stappen die je zet en neem je valkuilen onder de loep.

Vier je successen

Vier al je successen bewust. Telkens als je een doelstelling hebt bereikt, voel je de overwinning en een overwinning mag gevierd worden. Dit goede gevoel werkt verslavend om je einddoel te willen halen. Het geeft steeds een mentale opkikker, waardoor je meer vertrouwen in jezelf krijgt en het stimuleert je om net dat beetje meer te geven.

Hulp nodig?

Lukt het jou steeds maar niet om jouw doel te halen, dan kan mental coaching jou helpen. Samen maken we een plan wat bij jou past. Neem contact met mij op of kijk voor meer informatie op mijn website https://maasstroomcoaching.nl/diensten/mental-coaching-voor-particulieren/. Ik help je graag jouw doelen te verwezenlijken.

Liefdevolle groet,

Petra Maas