Help, ik ben een pleaser

Ben jij iemand die anderen het graag naar hun zin wil maken, vaak geen nee durft te zeggen en vind je het lastig om je grenzen aan te geven? Grote kans dat je een pleaser bent en op langere termijn niet lekker in je vel komt te zitten.

Een pleaser offert zich op om waardering en erkenning van anderen te krijgen. En heeft moeite met genieten doordat een pleaser zichzelf voortdurend aan anderen weggeeft. Hierdoor voelt een pleaser zich vaak moe, futloos en ontevreden. De kans is groot dat je burnout klachten krijgt. Burnout symptonen zijn onder andere vermoeidheid, slaapproblemen, spierpijn, hoofdpijn, darmproblemen, hoge hartslag, benauwdheid en een hoge ademhaling. Het gevaar bestaat dat je je depressief gaat voelen.

Waar herken je een pleaser aan?

Een pleaser staat gevraagd en ongevraagd klaar voor anderen. Ze hebben een groot ontwikkeld empathisch vermogen waardoor ze vaak optreden als amateur therapeut. De last van anderen rust voortdurend op hun schouders, waardoor ze veel stress ervaren en moeilijk op eigen benen kunnen staan. Veel tijd en energie gaat op aan anderen en ze hebben niet geleerd om ruimte te geven aan hun eigen behoeftes en gevoelens waardoor ze aanpassingsgedrag vertonen.

Pleasers hebben te maken met schuldgevoelens uit angst om de ander te verliezen, waardoor ze moeilijk “nee” kunnen zeggen en makkelijk “sorry” zeggen. Ze hebben voortdurend het gevoel dat ze zichzelf moeten bewijzen door hulp aan te bieden. Door onderdanig gedrag lopen anderen makkelijk over pleasers heen en ze hebben problemen met het stellen van grenzen. Hierdoor kunnen anderen steeds makkelijk een beroep op hun doen.

Typische uitspraken van pleasers zijn; “ja hoor…., tuurlijk…., is goed…, doe ik wel…, zal ik voor jou…..”. Door hun vriendelijk ogend masker lijkt het dat ze het fijn vinden om “ja” te zeggen en hulp te bieden. Van binnen voelen ze dat ze eigenlijk beter “nee” hadden kunnen zeggen en hierdoor ervaren ze voortdurend een ontevreden onderstroom. Pleasers zeggen vaak “ja” om rechtstreekse conflicten te voorkomen.

Ze vergeten zichzelf doordat ze hun eigen behoeftes en gevoelens wegcijferen. Grenzen aangeven en aan het woord komen vinden ze lastig. Vaak weten ze ook niet wat hun eigen grenzen, behoeftes en verlangens zijn. Ze vragen geen hulp aan anderen, omdat ze niemand tot last willen zijn. Doordat ze niet zeggen wat ze denken onderdrukken ze hun emoties. Hun stem verheffen als ze boos zijn, kennen ze niet. Ze slikken alles en hierdoor wordt boosheid opgekropt. Door te lang onder spanning te staan en alles binnen te houden raken pleasers vaak overspannen en ervaren ze vaak een gevoel van eenzaamheid en onzekerheid.

Wat is het gevolg van pleasegedrag?

Het gevolg van altijd klaar staan voor anderen en jezelf wegcijferen, is dat pleasers zich chronisch moe, futloos en ongelukkig kunnen gaan voelen en uitgeput raken. Door lusteloosheid hebben pleasers weinig energie waardoor ze aan het eind van de dag vaak uitgeblust op de bank liggen. Als ze van anderen niet hetzelfde terugkrijgen, dan voelen ze zich gebruikt en kunnen opgekropte irritaties en boosheid ineens explosief naar boven komen. Doordat pleasers hun eigen behoeftes niet kennen ervaren ze voortdurend een ontevreden gevoel en kruipen ze steeds verder in hun schulp. “Ik wil het eigenlijk niet en ik heb eigenlijk geen energie”, maar toch blijven ze voor iedereen klaar waardoor ze in een burn-out of depressie belanden.

Waar komt please gedrag vandaan?

Belangrijk is om te achterhalen waardoor het komt dat je please gedrag hebt ontwikkeld. Dit achterhalen is essentieel om te kunnen begrijpen waarom je dit patroon, liefde verkrijgen door hulp aan te bieden, hebt gevormd. Vaak werd bij pleasers in hun jeugd het nemen van eigen initiatief niet gewaardeerd en werden zij niet gehoord in hun gevoelens en behoeftes door hun ouders. Omgaan met kwetsbaarheid hebben ze niet geleerd. Eigen behoeftes werden hierdoor op een gegeven moment opgegeven en emoties niet meer geuit waardoor ze zich onderdanig zijn gaan opstellen. Door voortdurend braaf te zijn, een vriendelijk gezicht op te zetten en zich aan te passen aan de behoeftes en gevoelens van anderen, deden zij hun best om gezien te worden.

Of op jonge leeftijd hebben zij al veel verantwoordelijkheid op zich moeten nemen of hebben zij een negatief zelfbeeld ontwikkeld waardoor ze steeds behoefte hebben aan waardering en complimenten krijgen van anderen. Hierdoor is aanpassingsgedrag en het vermogen om makkelijk in te kunnen spelen op wat een ander nodig heeft over ontwikkeld. Herken jij jezelf hierin?

Ben jij een pleaser en wil je met please gedrag stoppen, omdat het jou opbreekt?

Dit patroon doorbreken kan behoorlijk lastig zijn, omdat angst en schuldgevoelens om anderen te verliezen meespelen. Bewustwording en wetende waar jouw please gedrag vandaan komt, is al een stap in de goede richting om dichter bij jezelf te komen en meer energie te krijgen. Ieder heeft het recht om zijn eigen pad te lopen en jouw groot empathisch vermogen kun je inzetten om beter voor jezelf te gaan zorgen. Onderzoek wat jouw eigen behoeftes en gevoelens zijn. Waar word jij echt blij van of wat zou jij ontzettend graag willen doen? Voel je vrij om te zijn wie je bent, los van de waardering van anderen en voel de vrijheid om ook tijd voor jezelf te mogen nemen.

5 tips om beter met jouw please gedrag om te gaan:

Tip 1)    Ga op zoek naar jouw eigen behoeftes.

Door tijd en ruimte te maken voor je eigen behoeftes krijg je energie en voel je je aan het einde van de dag niet futloos en moe.

Omdat dit voor pleasers lastig kan zijn heb ik een vraag voor jou:

Wat zou jij gaan doen als je een jaar lang niet voor anderen mag zorgen? Het moeten dingen zijn waarvan jij echt blij wordt en waarvan jij positieve energie krijgt.

Tip 2)    Wacht op de vraag om hulp en biedt niet ongevraagd jouw hulp meer aan.

Zodra dat er wel een beroep op jou wordt gedaan, geef dan aan dat je even bedenktijd nodig hebt of gebruik de kracht van 6 seconden stilte. Ga bij jezelf naar binnen en voel of je wel energie hebt om de ander te helpen. En past de hulpvraag in jouw planning zonder dat je zelf in de problemen komt?

Tip 3)    Wil ik de ander uit vrije wil helpen en verwacht ik niks van de ander ervoor terug?

Door niks van de ander terug te verwachten creëer je geen verwachtingen en teleurstellingen en geeft het jou juist energie om de ander te helpen. Je helpt de ander graag, omdat je dit fijn vindt en er energie van krijgt.

Tip 4)    Geef ingehouden emoties ruimte en zeg eerlijk wat je denkt, wilt en voelt.

Hierdoor ben je congruent in je denken, voelen en handelen. Ben bewust van jou vriendelijk ogend pleasers masker dat je gevormd hebt. Jouw expressie en lichaamstaal hoe je op anderen overkomt spreekt niet altijd de waarheid en de ander kan niet aan jou zien dat je eigenlijk nee bedoeld. Door vaker congruent te zijn ontstaat er meer positieve energie die je weer kunt gebruiken voor de dingen die jij graag doet. Je komt hierdoor dichter bij je authenticiteit waardoor je trouw bent aan je eigen persoonlijkheid en positieve energie meer kans krijgt om te gaan stromen.

Tip 5)    Ga niet bewust conflicten vermijden, maar ga een gesprek aan.

Spreek niet verwijtend, maar spreek vanuit je Ik en deel hierbij jouw gevoelens en behoeftes. Door “nee, want” te zeggen verbeterd jouw communicatie en tevens geef je jouw grenzen aan. Grenzen aangeven is belangrijk om jezelf niet in de ander te verliezen.

Pleasers zijn niet gewend om hun eigen pad te gaan lopen en dit kan angstig zijn hoe hiermee om te gaan. Herken jij jezelf in het bovenstaand verhaal en vind je het lastig om jouw please gedrag te doorbreken? Neem dan vrijblijvend contact met mij op om af te tasten of ik je kan helpen. Je kunt ook een kijkje nemen op mijn website bij individuele coaching voor meer informatie.

Liefdevolle groet,

Petra Maas

Maasstroom Coaching